پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3855
-
الف
+

میزبانی آی‌فیلم از اسفندیار شهیدی

«خارج از کادر» جمعه 26 دی، به گفت‌وگوی اختصاصی با اسفندیار شهیدی اختصاص داشت.

«خارج از کادر» جمعه 26 دی، به گفت‌وگوی اختصاصی با اسفندیار شهیدی اختصاص داشت.

به‌گزارش آی‌فیلم، اسفندیار شهیدی فیلمبردار با سابقه تلویزیون و سینمای کشورمان که جمعه 26 دی مهمان برنامه «خارج از کادر» در شبکه آی‌فیلم بود، با بیان اتفاقات بعد از بازگشتش به ایران در سال ۵۸ گفت: از من خواسته شد در دانشکده صداوسیما مشغول آموزش و اصلاح ساختار شوم و در همان‌جا برای اولین بار وارد مقوله آموزش شدم. بعد هم جنگ شد و من به عنوان خبرنگار جنگی مشغول شدم.

شهیدی درباره اهمیت فیلمبرداری در سینما گفت: بعد از فیلمنامه، فیلمبردار یا تصویربردار مهم‌ترین عامل یک فیلم محسوب می‌شود؛ چون او کسی است که ذهنیت کارگردان را به عینیت تبیین می‌کند و یک چیز غیر مادی را به یک امر مادی تبدیل می‌کند و باید سعی کند آنچه در ذهن است، به تصویر تبدیل کند.

او با اشاره به آغاز کارش در فیلمی به نام «تشکیلات» اضافه کرد: شورانگیزترین کاری که کردم «پس از باران» بود و بعد از آن «او یک فرشته بود». این دو کار را خیلی دوست دارم.

فیلمبردار سریال «پس از باران» درباره این سریال گفت: «پس از باران» فیلمنامه به شدت خوبی داشت و خیلی با دقت نوشته شده بود. فکر می‌کنم خود آقای سعید سلطانی هم نوشته بود. زمان‌ها در فیلمنامه، زمان‌های متفاوتی بود. قصه در زمان حال اتفاق می افتاد بعد برمی گشت به عقب و بعد در خود آن زمان، دومرتبه در زمان دیگری ادامه پیدا می کرد. به کارگردان پیشنهاد دادم که از نظر نورپردازی و کادربندی، تفاوت ایجاد کنیم؛ طوری که وقتی تماشاگر نگاه می‌کند، خودش بفهمد در چه زمانی است. البته فقط مشورت مهم نبود، خیلی بیشتر به خود آقای سلطانی ارتباط داشت که اجازه می داد این اتفاق‌ها بیفتد.

شهیدی درباره خصوصیات اخلاقی خود نیز گفت: می‌گویند با شهیدی کار کردن خیلی سخت است، چون خیلی از کارگردان سوال می کند و مته به خشخاش می‌گذارد. یا می‌گویند خیلی عصبانی است. من اصلا عصبانی نیستم؛ اما وقتی از صبح می‌روی سر صحنه توی یک روستا و تا ساعت دوازده به خاطر یک بسته یونجه صبر می‌کنی، بهترین شرایط فیلمبرداری را از دست می دهی و در نتیجه عصبانی می شوی.

او درباره تجربه‌اش در سریال «او یک فرشته بود» برای مخاطبانش گفت: این سریال شروع خیلی خوبی داشت. ضمن کار پیشنهاد کردم موقع ورود این فرشته اول کار اتمسفر قرمز ایجاد کنیم و بعد اتمسفر سبز.

بیشتر بخوانید:

گفتگوی اختصاصی با محمود پاک نیت

مرجان محتشم سکوتش را شکست

دانلود و مشاهده برنامه خارج از کادر

شهیدی از تئاتر تا کارگردانی سینما

خاطره جالب شهیدی از دوران دفاع مقدس

شهیدی از سریال او یک فرشته بود می‌گوید

شهیدی با بیان اینکه نگاهم به جنگ، اروپایی بود، خاطره‌ای از همراهی‌اش با گروه شهید چمران در دوران دفاع مقدس بیان کرد: گروهی حدوداً صد نفره بودند که شب برای عملیات حرکت کردند و من هم به عنوان فیلمبردار همراهشان شدم. دوربین‌ها بسیار سنگین بودند. بعدها فهمیدم که اینها می خواهند بروند عملیاتی را در مرز عراق انجام دهند. من با همان روحیه اروپایی خودم که بعد از چندین سال از خارج آمده بودم، خود را از آنها بهتر می‌دانستم و غر می‌زدم که چرا به من مثلاً جلیقه ضد گلوله و تفنگ نمی دهید. این طفلکی‌ها بچه اصفهان بودند و با صبر و بردباری چیزی نمی گفتند. ما رفتیم در دل شهر، با خودم فکر کردم که اگر بخواهند فیلمبرداری شود، من چه کار کنم؟ چطور فیلمبرداری کنم؟ رسیدیم به جایی که میدان مین بود و قرار بود رزمنده‌ها از این میدان عبور کنند؛ اما راه را گم کرده بودند و هرچه گشتند پیدا نکردند. بعد دیدم یکی‌شان رفت پای درخت  ایستاد و گفت الله اکبر و خوابید زمین! یکی دیگر هم از آن راه رفت و گفت الله اکبر و یک مین دیگر زیرش منفجر شد، بعد نفر سوم و چهارم... فهمیدم این‌ها دارند روی این مین‌ها پل می‌زنند. باور نمی کردم که واقعا این اتفاق بیفتد. آخرسر فرمانده گفت: شما نمی‌آیید؟ گفتم: از کجا بیایم؟ گفت: از روی اینها! و تردید مرا که دید، گفت: هرطور میل داری، و شروع کرد به رفتن. من دیدم در این شب تاریک تنها مانده‌ام. از ترس روی آنها راه رفتم و از آن شب به بعد نگاه من به جنگ به شدت تغییر کرد.

او از همکاری‌اش با شهید آوینی نیز گفت: در جریان جشنواره فجر نهم یا یازدهم من داور بودم و از آنجا ما با هم آشنا شدیم چون یکی از داورها آقای آوینی بود. خدمتشان ارادت داشتم و ایشان به من محبت داشتند. البته من هیچ وقت به عنوان فیلمبردار کارهایشان نرفتم، منتها در جریان تدوینشان بودم.

شهیدی در پایان اضافه کرد: خاطرم هست بچه‌های گروه «روایت فتح» ده پانزده روز قبل از حمله اعزام می شدند و در خط می‌ماندند تا گروه‌هایی که آنجا بودند با آنها اُخت شوند. به این ترتیب، رزمندگان، این افراد را با دوربین می شناختند و دیگر حضور گروه مستندساز برایشان عجیب نبود. در نتیجه، رفتارهایشان خیلی طبیعی بود و این یکی از بزرگترین رمز و رازهای موفقیت مجموعه «روایت فتح» بود.

گفتنی است، برنامه «خارج از کادر» به‌ کارگردانی ایمان احمدی، جمعه‌شب‌ها ساعت ۲۳:۳۰ از آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود. تکرار این برنامه شنبه‌ها ساعت ۷:۳۰ صبح روی آنتن می‌رود.

ا.ا/ ط ه

نظر شما
ارسال نظر